آشنایی با نمای متحرک دوپوسته ساختمان

توسطمدیریت

آشنایی با نمای متحرک دوپوسته ساختمان

نمای دو پوسته متحرک از دو لایه که قابلیت حرکت و تغییر شکل دارند؛ تشکیل شده است. این سیستم معمولاً شامل یک لایه خارجی ثابت و یک لایه داخلی متحرک است که می‌تواند به صورت دستی یا اتوماتیک تغییر کند.

نماهای متحرک به منظور حفظ و کاهش مصرف انرژی در ساختمان قابلیت تطبیق با شرایط محیطی را داشته و شرایط آسایش کاربران را نیز در مواردی با تنظیم میزان حرارت خورشید، نور ورودی، کنترل تهویه طبیعی و دربرخی از حالات تولید انرژی فراهم می کنند. این نماها میتوانند با توجه به شرایط مختلف محیطی تغییر حالت دهند و زمینه کاهش مصرف انرژی در ساختمانها را فراهم کنند. نمونه های زیادی از این دست نماها وجود دارد که به خوبی به کاهش مصرف و در برخی از حالات به تولید انرژی در ساختمان ها کمک کرده اند.

مکانیسم حرکتی در نماهای متحرک نیز مسئله ای مهم می باشد. از گذشته تا به امروز برخی از این نماها با مکانیسم های دستی باز و بسته میشدند. با پیشرفت فنآوری، سیستم های الکترومکانیکی و هوشمند جایگزین سیستمهای دستی شده اند. نحوه کنترل این مکانیسم ها نیز با روشهای مختلفی مانند روشهای مستقیم، غیرمستقیم و … کنترل می شوند. در برخی از حالات هوشمند سازی این نوع نماها بـا استفاده از حـسگرهای خاص انجام پذیرفته است. در نمونه های پیشرفته تر امروزی سیستمهای کاملاً هوشمندی وجود دارد که با تغییر در خصوصیات ذاتی مصالح­شان تغییر حالت میدهند. این مصالح با تغییر در شبکه کریستالیشان تغییر حالت میدهند و مکانیسم حرکتی هوشمندی برای نماها ایجاد می کنند.

پوششهای ساختمانی یکی از مهمترین موارد در تامین آسایش فیزکی، حرارتی، بصری و حتی بهره وری کاربران در داخل ساختمان هستند. این پوشش ها میزان مصرف انرژی در ساختمان را تحت تاثیر خود قرار میدهند. یک راه برای بهبود بهره وری انرژی ساختمان استفاده از پوشش های متحرک خواهد بود که میتوانند خودشان را با توجه به شرایط حرارت، نور و شرایط آب و هوایی فصلی وروزانه  تغییر دهند.

اولین دسته از نماهای متحرک با هدف افزایش جذب انرژی خورشیدی در فصل زمستان و کاهش جذب آن در تابستان به کار برده میشوند. انرژی حرارتی خورشید توسط عوامل مختلفی اعم از کرکره های متحرک بیرونی و پیشامدگی های قابل تنظیم در نماهای متحرک کنترل میشود. هدف استفاده از این  ابزارها این است که میزان حرارت وارده به داخل ساختمان را به میزان دلخواه کنترل کنیم. کرکره های بیرونی قابل تنظیم اجازه ورود نور بـه طور کامل در فـصل زمستان را میدهنـد. بنابـراین آنـها از سیستـمهای ثابت بسیـار  کارآمدتر هستند.

  • یکی دیگر از مزیت های استفاده از نماهای متحرک کنترل میزان تهویه در داخل ساختمان است. نیاز به تهویه، توسطه گیونی با تکیه بر سه هدف خاص بیان شده است:
  • حفظ کیفیت هوای داخلی ساختمان بوسیله ورود هوای تازه
  • تامین آسایش حرارتی در شرایط آب و هوایی گرم با کمک به از دست دادن حرارت همرفتی
  • خنک سازی جرم کلی ساختمان. بعضی ساختمانها که از سیستم نمای متحرک برای کنترل تهویه استفاده می­کنند، سیستمهای کرکره ای متغیر و یا خاصیت پشته سازی نماهای دوپوسته را به کار می گیرند. این دو نوع سیستم باعث ایجاد تهویه مستقیم وغیر مستقیم میشوند.

در نتیجه می دانیم که:

با توجه به توضیحات و تعاریف ارایه شده در این بخش منظور ما از معماری متحرک و پاسخگو ،بنایی انعطاف پذیر است به گونه ای که بتواند در طول دوران بهره برداری اش به راحتی تغییر کرده و با اهدافش (بهینه سازی مصرف انرژی ،ایجاد شرایط آسایش کاربران و صرفه اقتصادی) سازگار گردد .این  قبیل بناها برای مدت طولانی تری کاربرد خواهند داشت و از نظر اکولوژیکی بادوام تر خواهند بود و قابلیت بیشتری برای در ارتباط ماندن با فرهنگ و اقلیم منطقه خواهند داشت.

نمای آترا با بیش از 20سال سابقه فعالیت و بیش از 300پروژه موفق میتواند شمارا در این زمینه راهنمایی کند و از مرحله طراحی نما تا اجرای نما در خدمت شما می باشد

برای مشاوره و اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید

نمای دوپوسته ساختمان

بهینه سازی مصرف انرژی- کنترل نور روز- نمای دوپوسته- پوسته متحرک- پوسته سایه انداز- فناوری های نوین-معماری ایرانی- معماری معاصر-شرکت آریانما آترا-نمای دوم-نمای کرکره ای-نمای متحرک-طراحی ساختمان-اجرای نما-هندریل-کرتین وال-شیشه-اسپایدر-بتن اکسپوز-جان پناه-استرچ متال-تابلو استرچ-رنگ آنادایزشده-پارتیشن-ورق کامپوزیت-لیفت اند اسلاید-درب و پنجره-پنجره دوجداره

درباره نویسنده

مدیریت administrator

دیدگاه‌ها بسته شده اند.

تماس بگیرید